понедельник, 21 марта 2016 г.

 Районий семінар вчителів історії Нікопольського району









27  лютого  2015  року  на  базі  нашої  школи  проведення  засідання  районного  методичного  об'єднання  вчителів  історії. У  6  класі  проведений  урок  "Елліністична  культура"  (Всесвітня  історія.  Історія  України.  Інтегрований  курс)

Елліністична культура


Тема. Елліністична культура.
Мета. Охарактеризувати особливості елліністичної культури, розглянути її основні досягнення, визначати роль грецької науки і мистецтва в розвитку 
культури елліністичних держав; розвивати уміння описувати і порівнювати твори мистецтва; сприяти розвитку інтересу і поваги до історії та культури інших народів.


Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, стінна карта, мультимедійна презентація.
Основні терміни та поняття: музей, пергамент.
                                 Хід уроку
І. Організація навчальної діяльності
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Бесіда за запитаннями.
1. Що таке еллінізм?
2.Коли і як утворилися елліністичні держави?
3.Які особливості управління вони мали?
4.Яка з цих держав була найсильнішою?
5.Які особливості розвитку мали елліністичні держави?
ІІІ. Мотиваційний аспект. (Слайд №1)
Період еллінізму характеризується високим розвитком науки та мистецтва.. Сьогодні на уроці ми ознайомимося з найвизначнішими досягненнями елліністичної культури. Такі знання важливі для кожної освіченої людини.
ІУ. Вивчення нового матеріалу.
1.Містобудування(Слайд №2)
Робота з документом (ст.. 194)
Висновок. Головна особливість Александрії  - чітке планування міста, збільшення кількості громадських споруд.
2.Розвиток науки за доби еллінізму.
А) Александрія – найбільший науковий центр елліністичного світу.
Визначення понять «мусейон», «пергамент». (Слайд №3)
Б) Досягнення елліністичної науки
Робота в парах. Складання таблиці.(Слайд №4)
3.Архітектура доби еллінізму.
А) Прагнення до грандіозності.
Робота з ілюстраціями.
Порівняйте давньогрецькі та елліністичні архітектурні пам’ятки.(Слайд №5 )
Висновок учнів: елліністична архітектура розвивалася під впливом давньогрецької архітектури. Про це свідчить використання колонад, двосхилих дахів, прямокутних основ споруд.
Б) Вплив давньогрецької архітектури.
4. Своєрідність скульптури доби еллінізму.
Пояснення вчителя з елементами бесіди. (Слайд №6)
Розгляньте скульптурі зображення «Венера Милосська»  та «Аполлон Бельведерський». Твори давньоєгипетських чи давньогрецьких майстрів вони вам нагадують? Чому?
Висновок учнів: елліністична скульптура дуже подібна до грецької, така ж реалістична і динамічна.
А) Вплив грецької скульптури
Учитель зазначає, що разом з тим скульптура доби еллінізму має й свої особливості.
Б) Поява скульптурних портретів (портрет Александра Македонського роботи Лісіппа – ст..190).
В) Створення складних скульптурних груп. («Бог Нілу») .(Слайд №8).
 Г) Втілення душевних переживань у скульптурах(«Лаокоон та його сини» робота родоських скульпторів).(Слайд №9).
Д) Гігантоманія (Колос Родоський) і скульптурна мініатюра («Хлопчик з гусаком» робота Боефа).(Слайд №10).
5.Елліністичні чудеса світу.
Чудеса світу – це найвидатніші творіння людських рук. Список із семи чудес світу був створений у добу еллінізму.  Частина чудес світу нам уже відома.
 Назвіть відомі вам чудеса світу. Де вони знаходилися?
Учні називають піраміду Хеопса у Єгипті, Висячі сади Семіраміди у Вавилоні, статую «Зевс Олімпійський роботи Фідія та  Храм Артеміди у в Ефесі. (Слайд №11).
Випереджальне завдання. Повідомлення учнів.
А) Мавзолей у Галікарнасі .(Слайд №12).
За давніми переказами, Мавсол був правителем Карії — країни що входила до складу Перської імперії
Мавсол одружився на своїй сестрі Артемізії. Набуваючи все більшої могутності, він став задумуватися про гробницю для себе і своєї цариці. На його думку, це повинна була бути надзвичайна гробниця. Мавсол мріяв про величний пам'ятник, який би нагадував світу про його багатство і могутність ще довго після його смерті.
Помер Мавсол до закінчення робіт над гробницею, але його вдова продовжувала керувати будівництвом до повного завершення, приблизно в 350 року до н. е. Гробниця була названа мавзолеєм, на ім'я царя, і це слово стало означати всяку значну і величну гробницю.
Гробниця Мавсола являла собою триступінчату споруду, побудовану з цегли і облицьовану зсередини і зовні білим мармуромВисота її сягала 60 метрів.
·         Перший поверх, де покоїлася урна з прахом, мав вигляд величезного куба . Це приміщення вартував ряд кам'яних левів;
·         Другий поверх був обнесений із зовнішньої сторони прекрасною колонадою;
·         Наступний поверх був виконаний у вигляді багатоступінчастої піраміди, її вінчали фігури Мавсола і Артемісії, які керували четвіркою коней, запряжених в колісницю.
Майже неушкодженим Мавзолей простояв 1800 років, допоки землетрус не  зруйнував його до основи.

Б) Колос Родоський. (Слайд №13).
Величезна статуя грецького бога Сонця Геліоса, споруджена між 292 та 280 роками до н. е. на вході до гавані острова Родос уГреції, учнем ЛісіппаХаресом із Ліндоса. Статуя вважалася одним із Семи Чудес Античного Світу: за час свого існування була вона найвищою статуєю світу, висотою 70 ліктів (31,5 м).
Збирання» статуї здійснювалося знизу вгору — спочатку формувалися ступні, потім ікри і т. д. По мірі закріплення деталей їх засипали землею, створюючи таким чином майданчик для роботи на вищому рівні. Лише коли статуя була повністю готова, пагорб був прибраний.
 Спершу були встановлені ноги статуї, а потім і вона сама.. Його голову прикрашав вінець із семи променів Сонця, що розходяться. Вважалося, що лівою рукою він підтримував спадаючий плащ, а долонею правої, зігненою в лікті, прикривав очі, вдивляючись в морські далі, поки не знайшлася монета міста Анхіала. На ній статуя Геліоса була зображена у початковому вигляді. Бог тримав в лівій руці Діоніса, а в високо піднятій правій руці виноградне ґроно, показуючи його покровителювиноградарства. За свідченням римського вченого і письменника Плінія Старшого, який вивчав частини зруйнованої скульптури, не кожному вдавалося обхопити великий палець на руці гіганта.
Слава про Колоса Родоського рознеслася по всьому Середземномор'ю, безліч мандрівників з інших країн приїжджали помилуватися цим витвором мистецтва.
Та простояв Колос Родоський трохи більше 50 років і був зруйнований під час землетрусу. Відтоді  зявився вислів «Колос на глиняних ногах», що означає приховану за грізним видом слабкість.

(Слайд №14)
В)Александрійськи або Фароський маяк — одне з Семи чудес стародавнього світу несло в собі не тільки архітектурну елегантність, але й практичну функцію. Маяк знаходився на острові Фарос  Він гарантував морякам безпечне повернення у Велику Гавань.
Висота маяка була 135 м, а його світло було видно на відстані 60 км (за іншими свідченнями, до 100 км). За свідченнями очевидців на вершині  маяка стояла статуя бога морів Посейдона заввишки 7 метрів. Джерелом світла служило велике багаття, що постійно підтримувалося.  Паливо (просмолені колоди) піднімали віслюки по гвинтовій доріжці всередині маяка.Яким чином досягалася яскравість і дальність свічення досі не встановлено. За однією з версій, цей ефект досягався за допомогою величезних дзеркал з полірованої бронзи або скла. За іншою — завдяки використанню прозорих шліфованих каменів-лінз.
Всіх, хто бачив маяк, приводили у захоплення високі стрункі жіночі фігури, зроблені з позолоченої бронзи. Адже це були не просто статуї, а хитромудрі автомати. Час від часу ці нерухомі фігури раптом оживали. Вони вказували напрям і силу  вітру, показували час, подавали звукові сигнали у туман та негоду.Історія зберегла ім'я творця Фароського маяка: на одній з плит вчені виявили напис «Сострат, син Декстіфона, присвятив богам-спасителям ради морів». Напис зберігся завдяки винахідливості архітектора — він закрив її шаром штукатурки, на якій написав ім'я правителя Єгипту.
Але сильний землетрус утравні 1100 року зруйнував маяк майже до основи. У середні віки залишки подіуму Александрійського маяка були вбудовані в турецьку фортецю Кайт Бий.

V. Узагальнення.
Бесіда.
1. Поясніть походження та значення слів : колосальний, фара, мавзолей, музей.
2.Історичний диктант «Так –ні».
1)Найбільшим науковим центром елліністичного світу була Александрія .
2)Спеціально оброблену шкіру для письма називали пергамент.
3)Евклід – відомий математик.
4)Елліністична архітектура зазнавала великого впливу єгипетської архітектури.
5) «Афродіта Милосська»  яскравий приклад виконання скульптурної групи.
6)В добу еллінізму при будівництві міст створювали спеціальні плани забудов.
7)Аристотель – відомий філософ, що жив у діжці.
8)Колос Родоський  був зруйнований під час землетрусу.
9)Висячі сади Семіраміди одне із чудес світу, створених в добу еллінізму.
10)В період еллінізму зявилися скульптурні портрети.
11)Прагнення до грандіозності – найяскравіша риса архітектури еллінізму.
12) В елліністичній культурі поєдналися грецька та східна культури.
3. У культурі еллінізму переважали риси грецької чи східної культур? Чому?
Висновок учнів: переважали риси грецької культури, оскільки греки були переможцями у війні зі сходом., тому намагалися на нових землях створити для себе куточки Греції.
Доповнення вчителя. Елліністична культура була закономірним продовженням грецької культури. Вплив давньосхідної культури на розвиток елліністичної культури виявив себе в основному не в загальному плані, а у внесенні до елліністичної культури ряду нових ідей, тем, бачень.
VІ. Підсумки уроку.
Домашнє завдання: опрацювати п.40, підібрати цікаву інформацію про елліністичні дива світу.
 Презентація  до  уроку


Комментариев нет:

Отправить комментарий